Huhtikuu oli jo loppupuolella, kun eräänä kevät auringontäyteisenä iltapäivänä taisimme saada auringonpistoksen. Innostuimme hieman liikaa tulevasta kesästä ja polkupyöräilystä, kun päätimme tuunata TVA:lle oman polkupyörän koko kotitiimin käyttöön.
Auringon lämmittäessä ja paistaessa, olisi ihanteellista viettää aikaa ulkona mahdollisimman paljon. Tästä saimme idean kunnostaa oman polkupyörämme, jota kotitiimi voisi hyödyntää kenttätyöskentelyssä.
Pyöräilyllä pystymme lisäämään työhyvinvointiamme. Kotitiimimme työpäivät täyttyvät helposti tietokoneen äärellä istumisesta ja muista toimistotöistä, jotka kuormittavat kehoa. Kuinka virkistävää olisikaan lähteä tekemään asuntotarkastusta tai vaikka asuntonäyttöä polkupyörällä.
Pyöräilyn avulla saamme vipinää kauan paikoilla olleisiin jalkoihimme, saamme raitista ilmaa ja mielialamme kohenee. Mitä parhainta pyöräilyssä on se, että se säästää luontoa, matkakustannuksia ja lisää jaksamista toimistotyöskentelyssä. Toivottavasti huomaatte TVA:n turkoosin pyörän ja saatte iloista mieltä, joka oli yksi toiveistamme polkupyörää kunnostaessa.
Varmasti haluatte myös tietää millainen pyörä oli ennen sen kunnostamista, kuinka sitä tuunasimme ja mikä oli lopputulos. Lukemalla blogitekstiä lisää näet kunnostamisen edistymisen vaihe vaiheelta. Toivottavasti sinäkin saat tästä itsellesi inspiraatiota ja opit kunnostamaan vanhasta uuden.
Ensimmäinen kuva kertoo, millainen pyörä oli alussa. Pyörässä ei juuri ollut mitään muuta ehjää, kuin satula. Tietysti meidän oli ensiksi selvitettävä, kuinka projektissa tulisi edetä ja mitä kaikkea kauppalistaan tulee lisätä. Helpottaaksesi työskentelyä, suosittelemme irrottamaan pyöränosat erilleen.
Kuva 1. Lähtötilanne
Ensiksi pyörä tulee hioa karkealla hiekkapaperilla, jotta vanha maalipinta saadaan pois. Tämän jälkeen pyörä hiotaan vielä hienommalla hiekkapaperilla, jotta mahdolliset hiomisesta aiheutuneet jäljet katoavat. Kuva 2 kertoo, miltä pyörämme näytti hiomisen alkuvaiheessa.
Kuva 2. Pyörän hiomisen aloittaminen
Kolmas kuva kertoo, miltä pyörämme näytti hiottuna.
Kuva 3. Hiottu pyörä
Seuraavassa vaiheessa pyörä tulee puhdistaa hiomispölystä ja tietysti muustakin liasta, mikäli sitä pyörään on kertynyt. Ostimme pyörään uudet renkaat ja sisäkumin. Sisäkumin vaihdossa tulee olla varovainen, eikä teräviä työkaluja saisi käyttää. Renkaiden ulkokumit maalattiin valkoisella spraykumimaalilla. Ole tarkkana renkaan uria maalatessa.
Kuva 4. Renkaan spraymaalaus
Pyöränkumien maalauksen yhteydessä on helppo maalata myös vanteet. Vanteet maalasimme valkoisella vannespraymaalilla. Yllätyimme, kuinka kauan spraymaalia tulee sekoittaa ennen sen käyttöä. Anna vanteiden ja renkaiden kumien kuivua rauhassa, ennen niiden yhdistämistä toisiinsa.
Kuva 5. Vanteen spraymaalaus
Pyörään ostimme asusteiksi hienon sivupeilin, torven, uudet käsigripit, viirin ja kukkakoristeen. Lisäksi pyörässä oli ennestään musta kori. Tämän maalaus onnistui helposti valkoisella sprayvannemaalilla. Kaikki muut lisäosat saimme maalattua ylimääräisellä valkoisella kumispraymaalilla. Upea pyörämme sai vielä oman rekisterikilven.
Älä kiinnitä lisäosia ennen kuin olet maalannut pyörän rungon. Tätä varten ostimme turkoosia auton spraymaalia. Jotta maalaus onnistuu täydellisesti, maalaa pyörä ensiksi päältä, jonka jälkeen käännä pyörä ympäri ja maalaa alaosa.
Rungon kuivumisen jälkeen olimme valmiita kokoamaan pyörämme kasaan. Varmistathan vielä ennen ajoa, että jarrut ovat kunnossa ja ketjut öljyttynä. Ja mikä tärkeintä, älä unohda kypärää.
Pyörän kunnostaminen ja siitä omanlaisen tekeminen vaatii paljon työtä, mutta takaamme, että se on sen arvoista.
Blogikirjoituksen aloituskuvassa komeilee uusi ihana pyörämme täysin valmiina. Katsele ja ihastu.
Mukavia ja turvallisia pyöräilyretkiä kaikille. Tuunaa sinäkin omasi!
Aurinkoisin kesäterveisin
Janita & Annina
markkinointisihteerit