Kysytyimmät kysymykset

Askarruttaako asuminen? Täältä löydät vastauksia TVA:n kysytyimpiin kysymyksiin ja ongelmatilanteisiin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, niin ota yhteyttä ja jutellaan lisää!

Olen muuttamassa uuteen kotiin, mitä minun tulee huomioida?

Ennen muuttamista uuteen kotiin:

  • Tulee sinun muistaa tehdä muuttoilmoitus postille ja maistraatille.
  • Muistathan myös tehdä sähkösopimuksen valitsemasi palveluntarjoajan kanssa mielellään kahta viikkoa ennen muuttopäivääsi.
  • Muista ottaa kotivakuutus! Se on sinun oma turvasi asumisen aikana.
  • Ethän myöskään unohda tehdä tuloilmoitusta taloyhtiön huoltoyhtiölle. Sen avulla pääset talonkirjoille ja ovenavauspalvelun piiriin.

Onko kuntokorttia pakko täyttää ja palauttaa vuokranantajalle?

Huoneiston kuntokortti tulee täyttää ja palauttaa TVA:lle viimeistään kahden viikon kuluessa muutostasi. Kuntokortti tulee palauttaa, vaikka asunnossa ei olisi mitään huomautettavaa. Huoneiston kuntokortilla poissuljet asunnossa ennestään olleet jäljet / kulumat vastuultasi.

Kadotin avaimet, mitä teen?

Ota yhteys kiinteistösi huoltoyhtiöön, joka vastaa ovenavauspalvelusta. Muistathan, että oven avauttaminen on aina maksullista.

Tee sähköinen vikailmoitus, mikäli avaimesi on kadonnut. Voit tehdä ilmoituksen myös Oma TVA:ssa. Kirjoita vikailmoituskenttään katoamisen syy ja haluatko tilata uuden avaimen. Jos asiasi koskee lisäavaintilausta, kirjoita vikailmoituskenttään syy tilaukselle ja montako lisäavainta tarvitaan.

Häiriöilmoituksen tekemiseen löytyy myös ohjeistus sähköisestä vikailmoituksesta.

Asunnossani on jotain vikaa, mitä teen?

Asunnossa havaituista vioista tulee aina ilmoittaa huoltoyhtiöön. Jos kyse on välittömästi toimenpiteitä vaativasta viasta ja se tapahtuu normaalin työajan ulkopuolella, soita ja tee vikailmoitus huollon päivystysnumeroon. Mikäli vika ei vaadi välitöntä reagointia, tee sähköinen vikailmoitus. Voit tehdä sen myös Oma TVA:ssa.

Huoltoyhtiöt tekevät suurimman osan asuntojemme ja kiinteistöjemme huoltotoimenpiteistä. Huoltoyhtiösi yhteystiedot löytyy Oma TVA:sta. Yhtiön tiedot löytyvät myös kiinteistöjen porraskäytävästä tai ulko-ovesta.

Miten toimimme vuokrasopimuksen suhteen, kun erosimme?

Vaikka toinen jäisi asuntoon asumaan, on irtisanominen toimitettava kummankin osapuolen osalta. Tämä koskee myös kanssa-asujaa, mikäli hän on avio-/avopuoliso. Tarvittaessa asuntoon jäävälle osapuolelle tehdään oma vuokrasopimus.

Miten toimin, jos vaihdan nimeni?

Sinun tulee ilmoittaa vuokranantajallesi viipymättä mahdollisesta nimenvaihdoksesta, jotta voimme päivittää ajankohtaiset tiedot järjestelmiimme.

Ilmoitathan lisäksi kiinteistön huoltoyhtiölle nimenvaihdoksesta, jotta myös heillä on tietosi oikein. Tällöin nimesi päivitetään myös kotioveesi.

Kuinka pystyn irtisanomaan asuntoni?

Voit irtisanoa asunnon vuokrasopimuksen päättymään joko kuukauden viidenteentoista päivään tai kuukauden viimeiseen päivään. Huomioithan, että irtisanomisaika on aina yksi kuukausi. Tee irtisanominen sähköisesti, jolloin tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksiesi avulla.

Mikäli sinulla ei ole mahdollisuuksia irtisanoa asuntoa sähköisesti, voit myös täyttää irtisanomislomakkeen, toimittaa täytetyn version toimistollemme tai skannata sen sähköpostitse.

Kuinka pitkä on asunnon irtisanomisaika?

Irtisanomisaika on yksi kuukausi laskettuna kuukauden viidennestätoista päivästä tai kuukauden viimeisestä päivästä.

Miten irtisanon asunnon, jos sen vuokralainen on menehtynyt?

Asunto tulee irtisanoa kuolinpesän vuokrasopimuksen irtisanomisen lomakkeella. Lomakkeen saa tulostettua kotisivujemme kautta tai sen voi tulla täyttämään toimistollemme osoitteeseen Puutarhakatu 8. Irtisanomislomakkeessa tulee olla kaikkien kuolinpesän osakkaiden yhteystiedot. Irtisanomisaika on yksi kuukausi.

Irtisanomisaika lasketaan alkavaksi sen kuukauden viimeisestä tai viidennestätoista päivästä vuokrasopimuksen ehtojen mukaisesti, jona irtisanominen on suoritettu. Liitteeksi tulee toimittaa virkatodistus ja valtakirja kuolinpesän muilta osakkailta.

Miten toimin, jos tunnen vetoa kotonani?

Sisälämpötilojen kohottaminen ei ratkaise veto-ongelmaa, vaan mahdolliset vuotokohdat on tiivistettävä. Jotta voit välttää tarpeetonta lämmönhukkaa, tarkistathan ikkuna-ja ovitiivisteiden kunnon vuosittain ennen talven tuloa. Tiivisteet ovat asukkaan vastuulla. Muistathan sulkea ikkunat ja ovet kotoa lähtiessäsi.

Miten huolehdin ilmanvaihdon toimivuudesta?

Varmistaaksesi riittävän korvausilman, pidä raitisilmaventtiilit koko ajan auki. Katso, että ilma pääsee virtaamaan mahdollisimman vapaasti huoneistossasi. Muistathan saunoessasi ja kuivatessasi saunaa avata venttiilit, mutta saunan kuivuttua korvausilmaventtiilit tulee sulkea.

Katso lisäksi, ettei lämpöpattereiden päällä ole esteitä. Puhdista korvausilmaventtiilit säännöllisesti, vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Kuinka toimin, jos naapuri aiheuttaa häiriötä?

Järjestysmääräykset kieltävät naapureiden häiritsemisen ja kello 22.00–07.00 välisenä aikana on naapureille annettava yörauha. Mikäli häiriöitä ilmenee ja keskustelu naapurin kanssa ei auta tai se ei ole mahdollista, ota yhteyttä isännöitsijään.

Kirjaa ylös häiriöitä ja niiden ajankohtia sekä lisäksi täytä kirjallinen häiriöilmoitus, jossa olisi suotavaa olla myös toisen naapurin allekirjoitus.

Miten toimin, kun minulla on maailman ihanimmat naapurit?

Kerrothan sen heille, kun tapaatte seuraavan kerran. Järjestäkää yhteinen kahvitteluhetki ja jatkakaa yhteiseloa samaan malliin.

Miten toimin, kun haluan alivuokrata / jälleenvuokrata asuntoani?

Alivuokrauksesta on kyse silloin, kun joku muuttaa kanssasi asumaan ja alivuokrattuna on enintään puolet huoneistosta. Alivuokrausta emme TVA:lla kiellä.

Mikäli koko huoneisto luovutetaan toisen käytettäväksi, kyse ei ole alivuokrauksesta vaan huoneiston luovuttamisesta toisen käytettäväksi eli jälleenvuokrauksesta. Jälleenvuokraus on kielletty ilman vuokranantajan lupaa.

Voit enintään kahdeksi vuodeksi luovuttaa koko asuinhuoneiston toisen käytettäväksi, jos työsi, opiskelujesi, sairauden tai muun syyn takia oleskelet toisella paikkakunnalla eikä vuokranantajalla ole perusteltua syytä vastustaa luovutusta. Ilmoita viimeistään kuukautta ennen huoneiston käytön väliaikaista luovutusta kirjallisesti asiasta vuokranantajalle.

Epäselvissä tilanteissa, on viisainta olla yhteydessä aina ensin vuokranantajaan.

Koska vakuusmaksun saa takaisin vuokrasopimuksen päätyttyä?

Muista kirjata irtisanomislomakkeeseen pankkitilin numero, jolle vakuusmaksu palautetaan. Palautus tapahtuu kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun vuokrasopimus on päättynyt ja asunto on tarkastettu.

Asunnon on oltava luovutushetkellä kunnossa, kaikki avaimet palautettuna eikä vuokrarästejä saa olla, jotta saat takaisin täysimääräisen vakuuden.

Mistä noudan avaimet vuokrasopimuksen alkaessa?

Avaimet noudetaan toimistomme asiakaspalvelusta, osoitteesta Puutarhakatu 8 aukioloaikojen mukaisesti sovittuna ajankohtana. Olemme avoinna ma-to klo 9.00–15.00 sekä perjantaisin klo 9.00–13.00.

Miten toimin, jos haluan lisäavaimen?

Ota yhteyttä vuokraustiimiin ja tilaamme sinulle uuden avaimen. Voit tehdä lisäavain tilauksen myös Oma TVA:ssa. Avaimesta tulee lasku asiakkaalle.

Miten saan nimeni kotini oveen?

Täytä tuloilmoitus, jonka saa tulostettua nettisivuiltamme tai haettua asiakaspalvelustamme. Tuloilmoitus toimitetaan itse taloyhtiön huoltoyhtiöön. Taloyhtiösi rappukäytävästä löydät huoltoyhtiön postilaatikon, jonne voit palauttaa tuloilmoituksen.

Joillakin huoltoyhtiöillä on käytössä jo sähköinen tuloilmoitus, jonka voi täyttää suoraan heidän omilta kotisivuiltaan. Voit tarkistaa oman huoltoyhtiösi tiedot tältä tai kiinteistösi sivuilta.

Saanko remontoida kodissani?

Huoneistoa ei saa remontoida ilman isännöitsijän lupaa. Myös pienemmistä remonteista (kuten seiniin poraamisesta) on hyvä neuvotella huoltomiehen kanssa etukäteen. Lisäksi suoritettavat toimenpiteet tulee tehdä sellaisena aikana, etteivät ne häiritse naapureita.

Mitä teen, kun asuntooni tulee tupakan hajua?

Vuokrasopimusten ehtojen mukaisesti asunnossa tupakointi on kielletty. Tupakkalain mukaan tupakointi on kielletty myös kiinteistön yleisissä ja yhteisissä tiloissa. Tupakointi on kielletty rakennusten ilmanottoaukkojen läheisyydessä, lasten leikkialueella ja yhteisillä parvekkeilla.

Huomioithan, että uudiskohteissamme tupakointi on kiellettyä myös parvekkeilla ja piha-alueella. Vuodesta 2008 alkaen vuokrasopimuksissamme on huoneiston sisätiloissa tupakointi kielletty. Huomioithan lisäksi, että osassa kiinteistöjämme myös huoneistoparveketupakointi on kielletty.

Mikäli tiedät mistä haju kantautuu, voit yrittää keskustella asiasta asianomaisen kanssa. Mikäli tämä ei auta tai ole mahdollista, täytä Ilmoitus tupakoinnista aiheutuneesta savuhaitasta ja toimita se TVA:lle. Isännöitsijät käsittelevät ilmoitukset luottamuksellisesti asianomaisten kanssa ja asiaa aletaan hoitamaan.

Kuka asentaa kodinkoneet paikoilleen?

Kodinkoneen, kuten astianpesukoneen, asentaa aina alan ammattilainen. Säilytä asianmukaisesta asennuksesta aina todiste, kuten kuitti.

Pitääkö minun vaihtaa asunnon sulakkeet?

Asukkaan tulee huolehtia sulakkeiden vaihdosta itse. Ennen kuin vaihdat sulakkeen, tutki mikä mahdollisesti aiheutti sulakkeen palamisen. Poista viallinen laite käytöstä.

Pitääkö minun hankkia / vaihtaa palovaroitin?

Asukkaan vastuulla on palovaroittimen hankinta ja sen asentaminen. Tarvittaessa saat huoltomieheltä apua. Tarkistathan palovaroittimen pariston toimivuuden vuosittain ja vaihdat pariston tarvittaessa.

Myös sähköverkkoon kytketyissä varoittimissa pariston kunto pitää tarkistaa vuosittain ja vaihtaa tarvittaessa. Näiden huolto kuuluu kiinteistön huoltoyhtiölle.

Miten toimin, jos uuni ei toimi kunnolla?

Tarkista, ovatko sulakkeet ehjät ja palavatko merkkivalot. Palaneiden sulakkeiden vaihdosta vastaa asukas. Mikäli kaikki sulakkeet ovat ehjiä, mutta uuni ei toimi, ota yhteyttä TVA:n huoltoon.

Pitääkö minun huolehtia jääkaapin, uunin ja loisteputkien valaisimista?

Kotisi kaikki kiinteät valaisimet ja niiden sytyttimien hankinta kuuluvat asukkaalle. Myös jääkaapin ja uunin valot sekä loisteputket ovat asukkaan vastuulla.

Mistä pystyn varaamaan / perumaan autopaikan tai saunavuoron?

Autopaikan tai saunavuoron varataksesi ole yhteydessä vuokraustiimiin. Ota yhteyttä sähköpostitse, puhelimitse tai tule toimistollemme osoitteeseen Puutarhakatu 8. Mikäli kyseessä on osakehuoneisto, ole yhteydessä taloyhtiön huoltoyhtiöön.

Kuinka saan netin käyttööni?

Lähes kaikissa TVA:n kohteissa on asuinhuoneiston vuokraan sisältyvä laajakaistayhteys.

Sopimuksen piirissä olevissa asunnoissa on valmius Telian laajakaistaan, jonka perusnopeus on 100Mbit/s. Laajakaistan käytöstä ei perusnopeudella peritä erillistä kuukausimaksua. Asukkaat voivat tämän lisäksi itsenäisesti tilata lisänopeuksia ja palveluita Telialta.

Laajakaistan käyttöönotto edellyttää yhteyden rekisteröimistä omalle nimelle (myös maksuttoman 100Mbit/s yhteyden käyttöönotto). Rekisteröiminen tapahtuu soittamalla Telian myyntipalveluun p. 0800 133 133. Pois muuttaessa laajakaistayhteys on katkaistava. Lisätietoja saat palveluntarjoajan asiakaspalvelusta.

Myös kaapeli- TV palvelut kuuluvat sopimuksen piiriin. Maksuttomien kanavien lisäksi asukkaat voivat tilata Telialta maksullisia lisäpalveluita.

Telia asiakaspalvelu

0200 11611 (mpm/pvm)

Keneen otan yhteyttä, jos asuntoni on liian kuuma / kylmä?

Asumisterveysohjeen mukaan sopiva asumislämpötila on noin 21 astetta. Jos asunnossa on liian kuuma, älä tuuleta asuntoa pitämällä ikkunoita jatkuvasti raollaan. Säädä sen sijaan patterin lämpöä pienemmälle ja tuuleta asunto nopealla ristituuletuksella.

Jos patterin säätäminen ei auta, ota yhteyttä huoltoyhtiöön.

Keneen otan yhteyttä, jos vesikalusteeni vuotaa?

Jos vesikalusteesi vuotaa, ota yhteyttä huoltoyhtiöön. Mikäli on tapahtunut isompi vuoto, ota heti yhteyttä päivystävään huoltoon.

Miten toimin, jos luulen, että asunnossani on tuholaisia?

Ota välittömästi yhteyttä TVA:han.

Mistä voin noutaa autopaikan avaimen?

Autopaikan avaimen voit noutaa asiakaspalvelustamme osoitteesta Puutarhakatu 8. Mikäli kyseessä on osakehuoneisto, ole yhteydessä avaimen noudosta taloyhtiön isännöintiin.

Elämäntilanteeni muuttui, kuinka vaihdan asuntoa?

Asunnon vaihtoa varten tulee täyttää uusi asuntohakemus. Kerro hakemuksessa, miksi haluat vaihtaa asuntoa. Voit tulla täyttämään sen toimistollemme.