Askarruttaako asuminen? Täältä löydät vastauksia TVA:n kysytyimpiin kysymyksiin ja ongelmatilanteisiin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, niin ota yhteyttä ja jutellaan lisää!
Olen muuttamassa uuteen kotiin, mitä minun tulee huomioida?
Ennen muuttamista uuteen kotiin:
- Tulee sinun muistaa tehdä muuttoilmoitus postille ja maistraatille.
- Muistathan myös tehdä sähkösopimuksen valitsemasi palveluntarjoajan kanssa mielellään kahta viikkoa ennen muuttopäivääsi.
- Muista ottaa kotivakuutus! Se on sinun oma turvasi asumisen aikana.
- Ethän myöskään unohda tehdä tuloilmoitusta taloyhtiön huoltoyhtiölle. Sen avulla pääset talonkirjoille ja ovenavauspalvelun piiriin.
Onko sisäänmuuttotarkastuslomaketta pakko täyttää?
Sisäänmuuttotarkastuslomake tulee täyttää Oma TVA-palvelussa viimeistään kahden viikon kuluessa muutostasi. Saat muuttopäivänäsi ohjeet lomakkeen täyttämisestä sähköpostiisi.
Täytäthän lomakkeeseen kaikki asunnossasi havaitsemasi viat, myös ne, jotka eivät haittaa asumista. Huomioithan, että voit halutessasi liittää valokuvia havaitsemistasi vioista. Sisäänmuuttotarkastuslomakkeella poissuljet asunnossa ennestään olleet jäljet / kulumat vastuultasi.
Sisäänmuuttotarkastuslomake löytyy Oma TVA-palvelussa sopimuksen tietojen takaa. Lomakkeen täyttö edellyttää Oma TVA- tunnuksia. Rekisteröityminen onnistuu vahvan tunnistautumisen avulla joko omilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi. Mikäli et halua luoda tunnusta järjestelmään, on asukassivuja mahdollista käyttää myös kertakirjautumalla.
Kadotin avaimet, mitä teen?
Ota yhteys kiinteistösi huoltoyhtiöön, joka vastaa ovenavauspalvelusta. Muistathan, että oven avauttaminen on aina maksullista.
Yhteistyökumppanimme avainhallinta-asioissa on Ajan Lukko Oy. Mikäli avaimesi katoaa, sinun tulee ottaa välittömästi yhteyttä Ajan Lukkoon.
Tammelan puistokatu 29, 33500 Tampere
www.ajanlukko.fi
Asunnossani on jotain vikaa, mitä teen?
Asunnossa havaituista vioista tulee aina ilmoittaa huoltoyhtiöön. Jos kyse on välittömästi toimenpiteitä vaativasta viasta ja se tapahtuu normaalin työajan ulkopuolella, soita ja tee vikailmoitus huollon päivystysnumeroon. Mikäli vika ei vaadi välitöntä reagointia, tee sähköinen vikailmoitus. Voit tehdä sen myös Oma TVA:ssa.
Huoltoyhtiöt tekevät suurimman osan asuntojemme ja kiinteistöjemme huoltotoimenpiteistä. Huoltoyhtiösi yhteystiedot löytyy Oma TVA:sta. Yhtiön tiedot löytyvät myös kiinteistöjen porraskäytävästä tai ulko-ovesta.
Miten toimimme vuokrasopimuksen suhteen, kun erosimme?
Vaikka toinen jäisi asuntoon asumaan, on irtisanominen toimitettava kummankin osapuolen osalta. Tämä koskee myös kanssa-asujaa, mikäli hän on avio-/avopuoliso. Tarvittaessa asuntoon jäävälle osapuolelle tehdään oma vuokrasopimus.
Miten toimin, jos vaihdan nimeni?
Sinun tulee ilmoittaa vuokranantajallesi viipymättä mahdollisesta nimenvaihdoksesta, jotta voimme päivittää ajankohtaiset tiedot järjestelmiimme.
Ilmoitathan lisäksi kiinteistön huoltoyhtiölle nimenvaihdoksesta, jotta myös heillä on tietosi oikein. Tällöin nimesi päivitetään myös kotioveesi.
Kuinka pystyn irtisanomaan asuntoni?
Voit irtisanoa asunnon vuokrasopimuksen päättymään joko kuukauden viidenteentoista päivään tai kuukauden viimeiseen päivään. Huomioithan, että irtisanomisaika on aina yksi kuukausi. Tee irtisanominen sähköisesti, jolloin tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksiesi avulla.
Mikäli sinulla ei ole mahdollisuuksia irtisanoa asuntoa sähköisesti, voit myös täyttää irtisanomislomakkeen, toimittaa täytetyn version toimistollemme tai skannata sen sähköpostitse.
Kuinka pitkä on asunnon irtisanomisaika?
Irtisanomisaika on yksi kuukausi laskettuna kuukauden viidennestätoista päivästä tai kuukauden viimeisestä päivästä.
Miten irtisanon asunnon, jos sen vuokralainen on menehtynyt?
Asunto tulee irtisanoa kuolinpesän vuokrasopimuksen irtisanomisen lomakkeella. Lomakkeen saa tulostettua kotisivujemme kautta tai sen voi tulla täyttämään toimistollemme osoitteeseen Puutarhakatu 8. Irtisanomislomakkeessa tulee olla kaikkien kuolinpesän osakkaiden yhteystiedot. Irtisanomisaika on yksi kuukausi.
Irtisanomisaika lasketaan alkavaksi sen kuukauden viimeisestä tai viidennestätoista päivästä vuokrasopimuksen ehtojen mukaisesti, jona irtisanominen on suoritettu. Liitteeksi tulee toimittaa virkatodistus ja valtakirja kuolinpesän muilta osakkailta.
Miten toimin, jos tunnen vetoa kotonani?
Sisälämpötilojen kohottaminen ei ratkaise veto-ongelmaa, vaan mahdolliset vuotokohdat on tiivistettävä. Jotta voit välttää tarpeetonta lämmönhukkaa, tarkistathan ikkuna-ja ovitiivisteiden kunnon vuosittain ennen talven tuloa. Tiivisteet ovat asukkaan vastuulla. Muistathan sulkea ikkunat ja ovet kotoa lähtiessäsi.
Miten huolehdin ilmanvaihdon toimivuudesta?
Varmistaaksesi riittävän korvausilman, pidä raitisilmaventtiilit koko ajan auki. Katso, että ilma pääsee virtaamaan mahdollisimman vapaasti huoneistossasi. Muistathan saunoessasi ja kuivatessasi saunaa avata venttiilit, mutta saunan kuivuttua korvausilmaventtiilit tulee sulkea.
Katso lisäksi, ettei lämpöpattereiden päällä ole esteitä. Puhdista korvausilmaventtiilit säännöllisesti, vähintään kaksi kertaa vuodessa.
Kuinka toimin, jos naapuri aiheuttaa häiriötä?
Järjestysmääräykset kieltävät naapureiden häiritsemisen ja kello 22.00–07.00 välisenä aikana on naapureille annettava yörauha. Mikäli häiriöitä ilmenee ja keskustelu naapurin kanssa ei auta tai se ei ole mahdollista, ota yhteyttä isännöitsijään.
Kirjaa ylös häiriöitä ja niiden ajankohtia sekä lisäksi täytä kirjallinen häiriöilmoitus, jossa olisi suotavaa olla myös toisen naapurin allekirjoitus.
Miten toimin, kun minulla on maailman ihanimmat naapurit?
Kerrothan sen heille, kun tapaatte seuraavan kerran. Järjestäkää yhteinen kahvitteluhetki ja jatkakaa yhteiseloa samaan malliin.
Miten toimin, kun haluan alivuokrata / jälleenvuokrata asuntoani?
Alivuokrauksesta on kyse silloin, kun joku muuttaa kanssasi asumaan ja alivuokrattuna on enintään puolet huoneistosta. Alivuokrausta emme TVA:lla kiellä.
Mikäli koko huoneisto luovutetaan toisen käytettäväksi, kyse ei ole alivuokrauksesta vaan huoneiston luovuttamisesta toisen käytettäväksi eli jälleenvuokrauksesta. Jälleenvuokraus on kielletty ilman vuokranantajan lupaa.
Voit enintään kahdeksi vuodeksi luovuttaa koko asuinhuoneiston toisen käytettäväksi, jos työsi, opiskelujesi, sairauden tai muun syyn takia oleskelet toisella paikkakunnalla eikä vuokranantajalla ole perusteltua syytä vastustaa luovutusta. Ilmoita viimeistään kuukautta ennen huoneiston käytön väliaikaista luovutusta kirjallisesti asiasta vuokranantajalle.
Epäselvissä tilanteissa, on viisainta olla yhteydessä aina ensin vuokranantajaan.
Koska vakuusmaksun saa takaisin vuokrasopimuksen päätyttyä?
Muista kirjata irtisanomislomakkeeseen pankkitilin numero, jolle vakuusmaksu palautetaan. Palautus tapahtuu kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun vuokrasopimus on päättynyt ja asunto on tarkastettu.
Asunnon on oltava luovutushetkellä kunnossa, kaikki avaimet palautettuna eikä vuokrarästejä saa olla, jotta saat takaisin täysimääräisen vakuuden.
Mistä noudan avaimet vuokrasopimuksen alkaessa?
Yhteistyökumppanimme avainhallinta-asioissa on Ajan Lukko Oy.
Uuden kotisi avaimet voit noutaa TVA:n kanssa sopimanasi päivänä klo 12-16 Ajan Lukosta. Huomioithan, että muuton saa aloittaa vasta klo 15.00 jälkeen.
Mikäli pääset noutamaan avaimet sovittuna päivänä vasta klo 16 jälkeen, olethan yhteydessä Ajan Lukkoon: avainhallinta@ajanlukko.fitai 03 2541 660. Saat ohjeet miten voit noutaa asuntoosi avainautomaatista yhden avaimen. Loput avaimet ovat noudettavissa myymälän aukioloaikoina arkisin klo 8-16. Mikäli pääset noutamaan avaimet vasta sovitun päivän jälkeen ma-pe klo 8-16 välillä, erillistä sopimusta Ajan Lukon kanssa ei tarvita.
Ajan Lukko Oy
Tammelan puistokatu 29, 33500 Tampere
www.ajanlukko.fi
Aukioloajat ma-pe klo 8–16
Poikkeukset aukioloaikoihin https://www.ajanlukko.fi/aukioloajat/
Miten toimin, jos haluan lisäavaimen?
Yhteistyökumppanimme avainhallinta-asioissa on Ajan Lukko Oy. Ota yhteyttä Ajan Lukkoon lisäavain tilausta varten.
Miten saan nimeni kotini oveen?
Täytä tuloilmoitus kotitalosi huoltoyhtiön kotisivuilta. Voit tarkistaa oman huoltoyhtiösi tiedot täältä, rappukäytävän ilmoitustaululta tai Oma TVA- palvelusta.
Saanko remontoida kodissani?
Huoneistoa ei saa remontoida ilman isännöitsijän lupaa. Myös pienemmistä remonteista (kuten seiniin poraamisesta) on hyvä neuvotella huoltomiehen kanssa etukäteen. Lisäksi suoritettavat toimenpiteet tulee tehdä sellaisena aikana, etteivät ne häiritse naapureita.
Mitä teen, kun asuntooni tulee tupakan hajua?
Vuokrasopimusten ehtojen mukaisesti asunnossa tupakointi on kielletty. Tupakkalain mukaan tupakointi on kielletty myös kiinteistön yleisissä ja yhteisissä tiloissa. Tupakointi on kielletty rakennusten ilmanottoaukkojen läheisyydessä, lasten leikkialueella ja yhteisillä parvekkeilla.
Huomioithan, että uudiskohteissamme tupakointi on kiellettyä myös parvekkeilla ja piha-alueella. Vuodesta 2008 alkaen vuokrasopimuksissamme on huoneiston sisätiloissa tupakointi kielletty. Huomioithan lisäksi, että osassa kiinteistöjämme myös huoneistoparveketupakointi on kielletty.
Mikäli tiedät mistä haju kantautuu, voit yrittää keskustella asiasta asianomaisen kanssa. Mikäli tämä ei auta tai ole mahdollista, täytä Ilmoitus tupakoinnista aiheutuneesta savuhaitasta ja toimita se TVA:lle. Isännöitsijät käsittelevät ilmoitukset luottamuksellisesti asianomaisten kanssa ja asiaa aletaan hoitamaan.
Kuka asentaa kodinkoneet paikoilleen?
Kodinkoneen, kuten astianpesukoneen, asentaa aina alan ammattilainen. Säilytä asianmukaisesta asennuksesta aina todiste, kuten kuitti.
Pitääkö minun vaihtaa asunnon sulakkeet?
Asukkaan tulee huolehtia sulakkeiden vaihdosta itse. Ennen kuin vaihdat sulakkeen, tutki mikä mahdollisesti aiheutti sulakkeen palamisen. Poista viallinen laite käytöstä.
Pitääkö minun hankkia / vaihtaa palovaroitin?
Asukkaan vastuulla on palovaroittimen hankinta ja sen asentaminen. Tarvittaessa saat huoltomieheltä apua. Tarkistathan palovaroittimen pariston toimivuuden vuosittain ja vaihdat pariston tarvittaessa.
Myös sähköverkkoon kytketyissä varoittimissa pariston kunto pitää tarkistaa vuosittain ja vaihtaa tarvittaessa. Näiden huolto kuuluu kiinteistön huoltoyhtiölle.
Miten toimin, jos uuni ei toimi kunnolla?
Tarkista, ovatko sulakkeet ehjät ja palavatko merkkivalot. Palaneiden sulakkeiden vaihdosta vastaa asukas. Mikäli kaikki sulakkeet ovat ehjiä, mutta uuni ei toimi, ota yhteyttä TVA:n huoltoon.
Pitääkö minun huolehtia jääkaapin, uunin ja loisteputkien valaisimista?
Kotisi kaikki kiinteät valaisimet ja niiden sytyttimien hankinta kuuluvat asukkaalle. Myös jääkaapin ja uunin valot sekä loisteputket ovat asukkaan vastuulla.
Mistä pystyn varaamaan / perumaan autopaikan tai saunavuoron?
Saunavuoron varataksesi ole yhteydessä vuokraustiimiin. Ota yhteyttä sähköpostitse, puhelimitse tai tule toimistollemme osoitteeseen Puutarhakatu 8. Mikäli kyseessä on osakehuoneisto, ole yhteydessä taloyhtiön huoltoyhtiöön. Autopaikan vuokraamisesta vastaa eParking.
Kuinka saan netin käyttööni?
Kaikissa TVA:n omistamissa kiinteistössä on vuokran hintaan sisältyvä laajakaistayhteys.
Sopimuksen piirissä olevissa asunnoissa on valmius Elisan laajakaistaan. Laajakaistan käytöstä ei perusnopeudella peritä erillistä kuukausimaksua. Asukkaat voivat tämän lisäksi itsenäisesti tilata lisänopeuksia ja palveluita Elisalta.
Laajakaistan käyttöönotto edellyttää yhteyden rekisteröimistä omalle nimelle. Rekisteröiminen tapahtuu sähköisesti osoitteessa https://elisa.fi/netti/ tai soittamalla numeroon 0800 98323. Pois muuttaessa laajakaistayhteys on katkaistava. Lisätietoja saat palveluntarjoajan asiakaspalvelusta.
Myös kaapeli- TV palvelut kuuluvat sopimuksen piiriin. Maksuttomien kanavien lisäksi asukkaat voivat tilata Elisalta maksullisia lisäpalveluita.
Elisan asiakaspalvelu
0800 98323
Keneen otan yhteyttä, jos asuntoni on liian kuuma / kylmä?
Asumisterveysohjeen mukaan sopiva asumislämpötila on noin 21 astetta. Jos asunnossa on liian kuuma, älä tuuleta asuntoa pitämällä ikkunoita jatkuvasti raollaan. Säädä sen sijaan patterin lämpöä pienemmälle ja tuuleta asunto nopealla ristituuletuksella.
Jos patterin säätäminen ei auta, ota yhteyttä huoltoyhtiöön.
Keneen otan yhteyttä, jos vesikalusteeni vuotaa?
Jos vesikalusteesi vuotaa, ota yhteyttä huoltoyhtiöön. Mikäli on tapahtunut isompi vuoto, ota heti yhteyttä päivystävään huoltoon.
Miten toimin, jos luulen, että asunnossani on tuholaisia?
Ota välittömästi yhteyttä TVA:han.
Mistä voin noutaa autopaikan avaimen?
Yhteistyökumppanimme avainhallinta-asioissa on Ajan Lukko Oy. Autopaikan avaimen voit noutaa Ajan Lukosta. Mikäli kyseessä on osakehuoneisto, ole yhteydessä avaimen noudosta taloyhtiön isännöintiin.
Elämäntilanteeni muuttui, kuinka vaihdan asuntoa?
Asunnon vaihtoa varten tulee täyttää uusi asuntohakemus. Kerro hakemuksessa, miksi haluat vaihtaa asuntoa. Voit tulla täyttämään sen toimistollemme.